Ce este absenteismul? Conform definiției, absenteismul reprezinta lipsa în mod regulat a angajaților de la locul de muncă fără a avea un motiv bine întemeiat.
Absenteismul este costisitor pentru angajatori, motiv pentru care este important să analizăm care sunt cauzele absenteismului, formele subtile ale acestuia și cum poate fi redus.
Care sunt cele mai frecvente motive pentru care angajații încep să lipsească în mod regulat de la locul de muncă?
- Demotivarea. Are loc atunci când responsabilitățile de zi cu zi nu satisfac așteptările angajaților sau atunci când volumul de muncă este mult prea mare.
- Stresul
- Sindromul burnout sau sindromul epuizării profesionale. Reprezintă starea de epuizare, atât fizică, cât și psihică, care apare în mod special în rândul angajaților a căror rol presupune o responsabilitate foarte mare și o interacțiune frecventă cu oamenii.
- Depresia
- Bolile cronice, ca de exemplu, alergiile sau cancerul. Bolile cronice au un impact major asupra nivelului de energie al angajaților și asupra performanțelor acestora.
- Hărțuirea de către colegi sau chiar de către superiorul direct
- Situația familială. De exemplu, necesitatea îngrijirii copiilor sau a vârstnicilor.
- Participarea la interviuri de angajare în vederea ocupării unui alt loc de muncă
Pe lângă motivele menționate anterior, există și alte forme mult mai subtile de absenteism, ca de exemplu:
- Productivitatea scăzută. Atunci când un angajat începe să aibă o productivitată din ce în ce mai scăzută în același număr de ore lucrate.
- Pauzele. Atunci când un angajat începe să își ia pauze din ce în ce mai des și din ce în ce mai lungi.
- Întârzierea. Atunci când un angajat întârzie în mod frecvent la serviciu și pleacă mai devreme.
Formele subtile de absenteism reprezintă niște tendințe ușoare de absenteism, care, dacă sunt depistate din timp de către angajatori, pot fi prevenite.
Cum poate fi măsurat gradul de motivare al angajaților?
- Prin observare directă. Managerii trebuie să fie primii care sesizează formele subtile de absenteism, care identifică cauzele lor prin discuții unu-la-unu cu angajații și care iau măsuri de reducere a nivelului de demotivare.
- Prin diagnoză. Cu ajutorul unor instrumente de diagnoză organizațională precum chestionarul de satisfacție al angajaților, angajatorul poate identifica nivelul de engagement din rândul angajaților. Pe baza informațiilor colectate, angajatorul trebuie să dezvolte un plan de acțiune concret, cu termene și bugete incluse, prin care să crească gradual nivelul de motivare al angajaților și, bineînțeles, să urmărească implementarea și efectele lui în timp.
Care ar putea fi câteva dintre soluțiile de reducere ale absenteismului ce pot fi incluse în planul de acțiune?
- Creșterea nivelului de transparență în cadrul echipelor
- Stabilirea unor obiective de performanță (KPIs) clare și realiste
- Creșterea gradului de autonomie în rândul angajaților
- Încurajarea feedback-ului, atât dinspre manageri către subordonați, cât și dinspre subordonați către manageri
- Setarea unor întâlniri unu-la-unu periodice între manageri și subordonați
- Delegarea în mod echilibrat a responsabilităților în cadrul echipelor
- Crearea unor oportunități de creștere și dezvoltare pentru angajați
- Eficientizarea ședințelor
- Recunoașterea meritelor angajaților de către manageri atât verbal, cât și sub forma unor bonusuri de performanță
- Încurajarea angajaților să își ia zilele de concediu anuale
- Urmărirea într-un mod subtil de către manageri a prezenței angajaților la locul de muncă și a gradului de implicare al acestora
- Furnizarea unor zile extra de vacantă, carduri cadou, locuri de parcare
- Introducerea unui program de lucru flexibil, „work from home”
- Oferirea unor zile de tipul „paid sick leave” prin care angajații pot lipsi de la locul de muncă în cazul în care nu se simt bine într-o zi și sunt plătiți pentru acea zi
- Abonament la sală
- Asigurare medicală și/sau asigurare de viață
- Punerea la dispoziția angajaților a unor cursuri de dezvoltare, programe de coaching și training
- Activități de teambuilding
Soluțiile prezentate mai sus reprezintă niște soluții generale. Situațiile din cadrul companiilor pot fi diverse și de o complexitate mai mică sau mai mare. Ele trebuie analizate de la caz la caz, iar planul de acțiune trebuie să fie adaptat fiecărui caz specific.
Cu ajutorul instrumentelor Balcan HR Consulting contribuim la reducerea absenteismului prin „Consultarea” organizației, stabilirea unui „Diagnostic” și furnizarea unui „Tratament” potrivit. (Ana-Maria Balcan – Balcan HR Consulting – iulie 2020)